fredag 30 april 2010

Nu- København!

Slutrullat...

... på de svenska vägarna! Nu tar vi oss över sundet - till Danmark!

SVERIGE
Svenska cykelsällskapets hemsida går det att finna värdefull information om landets cykelmöjligheter. Även Cykelfrämjandet har information till oss cyklister.
Det finns planerade cykelleder och cykelvägar genom, främst södra, Sverige!
Regionala cykelleder - ett stort antal cykelleder genom, runt och i Sverige.

Cykelkartor
En cykelreseplanerare, som täcker stor-Stockholm ligger på internet.
En cykelkarta över Stockholm finns att få på Turistinformationen i Stockholm - gratis!
Cykelkartor över samtliga cykelleder genom Sverige ansvarar Svenska Cykelsällskapet för.
Dessa kartor gör det lätt att följa den cykelled som valts och sevärdheter och historia går att läsa om i karthäftet.
Tyvärr har vi ej funnit någon karta där samtliga leder är markerade. Vilket leder till att Sverigecyklisten kan komma att behöva 6-10 olika kartor!
Tyvärr är många av kartorna i A4-format och passar ej i cykelkarthållaren.
Tyvärr går ej matplatser och höjdkurvor att se på dessa kartor.
Att cykla efter "vanliga" kartor?
Det går! Liksom att det går att cykla och välja sina egna vägar på kartan med t.ex. Sverigeleden.
Det gäller dock att vara medveten om vägarnas storlek och hur tung biltrafiken är på dessa vägar. Vi har själva hamnat på ett par mindre trygga vägar - och därefter lärt oss vilka vägar som är mer och mindre cykelvänliga!

Skyltning
Skyltningen, för cyklisten, utmed Sveriges vägar är vid vissa tillfällen bra och vid många tillfällen mindre bra - däribland då det gäller att hitta ut ur städer.
Att följa en befintlig cykelled ger betydligt bättre skyltning och gör att cyklingen rullar på! Vi har sällan behövt stanna upp och använda oss av kartan för att hitta rätt på en cykelled. Däremot upplevde vi att vi blev av med den underbara cykelfriheten.

Trygghet
Tryggheten har, överlag, varit mycket god. Landsvägar, med minimal trafik, har övergått till cykelvägar - avskilda och i anslutning till bilväg. För att återgå till landsväg, för att återigen övergå till cykelväg, för att återgå till...
De gånger vi har varit "ute och cyklat" är då vi själva lagt en cykeltursplanering på en alltför trafikerad väg - men som sagt; det har vi tagit lärdom av! Och nu är vi experter på att planera cykelturer, finna lämpliga dagssträckor (i kilometer), vädra cykelrumpan och ta energipåfyllningspauser och tupplurer då det behövs!

Naturupplevelse
Sverige har ... allt!?
Storstäder, landsbygd, mörka barrskogar, ljusare lövskogar, öppna landskap, sjöar, bäckar, berg, backar, krokiga grusvägar, spikraka asfaltsvägar, sandstränder, naturreservat och parker.
Sverige har befolkning, människor och individer som är bemötande, intressanta, spännande, gästvänliga, inspirerande och alldeles alldeles underbara!
Och framförallt! Sverige har röda hus med vita knutar....





























































Hoppa upp på cykeln och börja trampa!
Du vet aldrig vad som väntar bakom nästa krön...
Men det vet vi! Och det som väntar är helt fantastiskt!

torsdag 29 april 2010

Sveriges sista dagar...

Sveriges sista cykeldag.
Det känns märkligt, som att cykelturen är på väg mot sitt slut. Eller snarare som att cykelturen är på väg mot en ny början. En ny start. I ett nytt land. Danmark.

Sista dagen i Sverige rullade vi på Ginstleden - mellan Varberg och Haverdal.
I Haverdal väntade svenska släktingar, kött och potatis, en dusch, vila, kortspel och massor av mat och kärlek.
Cykeldagen var välskyltad, det var cykling på landsväg blandat med cykelväg.
Det var 7 snabba mil! Med lite vind, en raksträcka längst västkusten och ett tydligt slutmål.
Någonstans kändes det som att målet i Haverdal blev målet med cyklingen. Fokus förflyttades, från nuet till framtiden.
Tidigare har det snarare varit själva cyklingen, trampandet, tiden i rörelse, naturens förändring, överraskningar och oväntade möten - helt enkelt tiden på cykelsadeln - som har varit målet!















Sträckan mellan Varberg - Haverdal är lättrampad - det rullar på!
Efter 3-4 timmar har vi sett ett antal röda lador och traktorer. Asfaltsvägarna går "raka vägen" söderut och variationen i terrängen kunde ha varit större. Turen förgylls dock av en avstickare ner mot kusten, ett tilltagande gräs- och blomstertäcke, den ljuvliga doften av hav och några sista kilometer vid sandstränder och naturreservat.

En vilande dag i Haverdal.
Med stränder och solens strålar...




























cyklafram.blogspot.com står skrivet i ... sand!














Vi kan annat än att cykla!
































Restaurang "Momos och Moffas" i Haverdal!
Tusen tack - Ni är fantastiska!














Imorgon tar vi och våra två barn tåget till Køpenhavn.

Hur fungerar det då med cykel på tåg - i Sverige?
Vi gjorde ett tappert, men misslyckat, försök att åka med ett SJ-tåg. - Vi blev avkastade!
Idag har vi istället varit inne på tågstationen i Halmstad, för att boka tågbiljetter till två vuxna och två cyklar - med Øresundståg. Hur gick det?
Vi räknas som två vuxna.
Cyklarna räknas som två medföljande barn - vilket fick som följd att vi var tvungna att köpa två barntågbiljetter till Pärlan och Bappelibupp (våra två cyklar).

Men om vi köper ett tågkort och åker som familj?
Då åker barnen gratis!!!! Och vi får 20% rabatt på vuxenbiljetterna. Ja, tack!
Priset blev 328kr istället för 858kr.
Vi blev glada.
Barnen blev glada.
Damen bakom servicedisken kliade sig i håret, skakade på huvudet, klickade på skriv ut biljetter, och skrattade.

Det rullar i Sverige!
Upp till bevis Danmark...!

tisdag 27 april 2010

Västkusten

Vår vän med en båt (Henrik) är också orienterare och något av en kartfantast!
Det innebar att vi mellan Jonsered och Kungsbacka följde Henrikleden.
Henrikleden bjöd oss på en berg och dalbana i de svenska skogarna. Det gick uppför, brant uppför, det gick nedför, det gick snabbt, det var skarpa svängar, det var backe upp och backe ner - hej vad det gick!
Vi var maskinerna, benen arbetade och farttårarna rann. Härligt!















Kungsbacka - Varberg
I kungsbacka rullade vi, efter god skyltning, in på Turistinformationen.
När vi gick ut igen var vi två kartor, över Ginstleden, rikare och på väg till stadens bästa lunchbuffé.

VI TYCKER OM GINSTLEDEN! Se bara...!
























































Ginstleden följer Sveriges västliga kustlinje.
Tryggheten är stor och naturupplevelsen är enorm!
Från och med byn Åsa och söderut har vi, oavbrutet, cyklat på anlagda cykelvägar!
Vi har upplevt grusvägar ut med vattnet, som gav oss känslan av att cykla direkt på stranden
Vi har upplevt sanddynor och en doft av tång och saltvatten
Vi har upplevt svenska gårdar, en doft av gödsel och en 15årig grabb i en enorm traktor
Vi har upplevt påskliljor, vitsippor, krokus, knoppande hassel och videung
Vi har upplevt gästvänligheten strax söder om Varberg...

Vårt hus för natten. Tack!
































Vi lever och upplever!
Vad som händer imorgon?
Den som lever får se!

måndag 26 april 2010

Lygnared - Jonsered

Godmorgon Sverige!














Vi är två cyklister med varsin icke fungerande mobiltelefon.
D.v.s. vi är nästintill okontaktbara, vi har ingen väckarklocka och vi har ingen klocka!
Det är en underlig och fri känsla.
Idag vaknade vi när vi vaknade.
Packade ihop våra liv.
Cyklade mot byn Hemsjö (8km) för att inhandla frukost.
Butiken var.... hör och häpna.... STÄNGD.

Tusen tack till förskolan Säven, i Hemsjö!
Er frukostservering räddade starten på vår dag.
Är magen glad, är människan glad! (citat Allan Svensson)




























Vägval och cykelleder.
Under vår cykeltur i Sverige har vi cyklat in i ett antal befintliga cykelleder.
Mälardalsleden - dök upp och försvann, titt som tätt då vi startade från Stockholm
Sverigeleden - cyklade vi på i Askersund och cyklade av 5 km söder om Varnhem
Runt vätternleden - trampade vi på och körde över
Västgötaleden - krockade vi med några kilometer innan Lygnared
Vilka är dessa leder?
Var kommer de ifrån?
Vart är de på väg?
Och framförallt - Finns det en cykalkarta med samtliga leder markerade?!
Den fjärde och sista frågan har vi ännu inte funnit svar på...

Tre snabba - till er som tillverkar/ska tillverka cykelkartor:
Rita gärna in samtliga cykelleder och cykelvägar
Sätt ut markeringar där det finns möjlighet att inhandla/förtära mat
Tillverka kartan/kartorna i ett format som passar en karthållare (d.v.s. inte i A4-storlek)















Vi fann en genväg...
Som slutade med cykling i vildmarken och bergsbestigning - frihet och äventyr.
Därefter fann vi en vän med en båt.

































Nu blir vi ompysslade och matade - igen!

Ikväll ska det grillas och dansken ska få ordentligt med protein.
Jag vill vara frisk i benen! De är trötta för att jag inte har fått nog med protein...!(?)

Upp till bevis! För imorgon ska vi cykla långt.

Hjälmfrilla

Hjälmfrillan har fått ett ansikte!



















söndag 25 april 2010

25 april Varnhem - Lygnared

Varnhem.
Hur ska vi få er att förstå den kväll, den natt och den morgon vi spenderade i Varnhem?

Lars-Gustaf (LG) - driver ett företag med namnet Vändpunkten. Vilket innebär att det finns en salig blandning människor på gården i Varnhem. På samma gård finns 250 fruktträd, två växthus, ett sågverk, en gårdsbutik, ekologiska odlingar, och LG själv är utbildad kring mikroorganismer och dess påverkan på växtlighet (därav skjöt vindruvornas grenar 9 meter genom växthuset!). LG har en gårdsbutik och ska bygga ett café. Han är sjundedagsadventist, reser jorden runt och föreläser och håller i hälsoveckor uppe i norra Sverige. Han är gammal sprinter och löpte med lätta steg ifrån oss då han skulle visa gården...
Nästa stora projekt är emmerbröd (emmer kommer före dinkel, som kommer före vete i växternas värld).

Bensinen/energin för dagens dryga 10 mil på cykel har kommit från just emmerbrödet. Klockan 8.00 var det frukost tillsammans med gänget på gården. Ekologisk gröt med daddlar och valnötter, ört-te, en norrman som ska segla till Danmark med presenning och utan nödraket, en tyst dam, en historieberättande LG, morgonbön, nybakat emmerbröd och en välsignelse senare satt vi återigen på cyklarna.

Vi log. Vi var förvirrade.
Vilka individer. Vilken livskultur. Vilka intryck.
Det vill ta tid innan vi förstår och tror på det vi har varit med.
Vi kommer aldrig att glömma timmarna i Varnhem.

Efter uppförsbacke kommer utsikt...














... och trötta ben.
- Jag är en gammal man.














Och utsikt...














... och varma kroppar som njuter (?) av ett svalkande dopp i det blå...














En stängd campingplats.
Vi tog tillfället i akt och gjorde den till vår campingplats!














Kvällsmat på trappan utanför vårt hus.
Vi har sjötomt!


















Vi valde idag att vika av från Sverigeleden redan efter 5 km. Vi ville undgå Falköping, ge oss in på småvägar, orientera oss efter egen kunskap och vara fria att ställa oss frågan "höger eller vänster?"
Det blev höger och vi hamnade i Lygnared. Det är vi glada för.

Tips från cykelcoachen:
1. många mindre byar har ingen matbutik
2. många (alla!?) butiker har stängt på söndagar
3. campingplatserna i Sverige öppnar i regel den 1 maj
4. klipp ur fötterna ur SPD-pedalerna innan du kliver av cykeln - Ida
5. klipp ur fötterna ur SPD-pedalerna innan du kliver av cykeln - Anders
6. klipp ur fötterna ur SPD-pedalerna innan du kliver av cykeln - Ida
7. cykla med vinden i ryggen, det sägs vara lättare än i motvind (men vad vet vi, vi cyklar endast i motvind...)

Prinsessan och Shrek säger godnatt.
God natt!

24 april - en dag att minnas.

Upp med tuppen - det vill säga vi väcktes av vår granne, Tuppen.
Godmorgon!














Först en frukost innehållande självplockade ägg och Myssligubbens alg-, frö-, råg- och fullkornmüsli - Anna Skipper skulle ha varit imponerad.
Sen var det dags att se mer av den lilla, men ack så stora, byn Tived - Tiveds nationalpark.














Efter en backklättring i Tiveds nationalpark.














Solen sken! (Solen - det är det där runda gula klotet, som lyser, värmer och får människor att stråla.) Och att cykla in i Tiveds nationalpark var som att cykla rakt in i konstnären och illustratören John Bauers målningar. Sagolikt!
Ta med er cykeln, vandringsskorna, kaffetermosen eller kameran - och upplev nationalparken i Tived!

Sverigeleden - via Berg (ett mycket passande namn för den lilla byn) - mot Varnhem.
De sista 2 milen cyklade vi på en landsväg längs flera naturreservat, med blomsterklädda diken, hagar med får, lamm, getter, hästar och kor, en vidunderlig utsikt och vi strålade som solen.
Denna del av Sverigeleden rekommenderar vi varmt - naturupplevelsen är fantastisk och nedförsbackarna är en njutning. Sträckan är dock lite fysisk krävande då den passerar Berg...!

































Varnhem kommer vi att minnas för livet!
Tomma på energi körde vi till Gårdsbutiken i Varnhem - lördag = stängt. Så klart.
Trötta i huvudet hamnade vi hemma hos gårdsbutikens ägare och historieberättaren Lars - Gustaf. En man vi vill minnas.
Vi blev bjudna på kvällsmat (Från solnedgången på fredag till solnedgången lördag handlar vi inte, vi säljer inte och vi köper inte. - LG), en röd liten stuga att övernatta i och vi spenderade kvällen tillsammans med Lars-Gustaf, en polska, norrmannen och seglaren Torbjörn, en föredetta alkolist och det magiska "Emmerbrödet" - Snart i en butik nära dig.

Vilka människor, vilken upplevelse, vilka möten.


23 april
Örebro - Tived

Vi har inte hunnit skriva om det som skiljer cykelstaden Örebro från andra "cykelstäder".
Här kommer det:
Vi hittade in i Örebro.
Vi hittade runt i Örebro - kryssade med skyltningens hjälp mellan centrum, universitetet och slottet.
VI HITTADE UT UR ÖREBRO!
Underbara Örebro.
Och inte blev det sämre av att vi blev serverade kaffe, kortspel, massage, restaurangmat, humor, glass och en genommjuk säng att spendera natten i. Tack Tomsi!

Vi började trampa söderut i solsken, träffades av en hagelskur och tog oss in i Askersund tillsammans med vår följeslagare - regnet.
Det var inga svårigheter att hitta cykelvägar in i Askersund - skyltningen var bra, mycket bra, förvirrande bra!














I Askersund cyklade vi ihop med Sverigeleden som fick visa oss vägen till byn och upplevelsen Tived (läs Historien om Tived).
Sverigeleden är tydligt markerad, vilket gör den lätt att följa. Naturupplevelsen varierar - vilket är en del av upplevelsen!
"Jag förstår varför den heter Sverigeleden - bäckar, vatten, skog och små röda trähus med vita knutar." - citat från dansken i cykelsällskapet.

Nu cyklar vi vidare genom de röda trähusens rike.

lördag 24 april 2010

Historien om Tived

Tived.

Den lilla byn - med stort hjärta.
"Jag vill att ni ska minnas Tived. Som någonting mer än en by ni bara passerar...!"

Vi väcktes av solens strålar, träffades av en hagelskur och cyklade resterande mil i spöregn.
Med musik i öronen, mindre energi i kropparna och en sista kilometer på ren vilja stapplade vi in på en liten lanthandeln i Tived.

Den stora damen med stort hjärta (som är mor till mannen som äger handeln, vars far röker, torkar och ansvarar för det kött som finns till försäljning i butiken - nu också i Hötorgshallen, i Stockholm!) ser till att vi hamnar "en trappa upp".

"En trappa upp" - kaffe, fikabröd, stolar och värme.
Precis det vi behövde!














En enkel fråga till "köttmannens" fru (som också är arbetande i lanthandeln):
Vet du om det finns någon plats i närheten, där det finns möjlighet att övernatta?
Efter två mobilsamtal och lite småtuggande på rökt fläskfilé, prinskorv och nyskivad skinka satt vi i en flakbil (med cyklar och packning där bak) och lyssnade på fantastiska historier, berättade av vår privata chaufför Helge - Sveriges skitigaste man.
(Helge presenterade sig genom att böja sig framåt och visa oss sin smutsiga bakdel - Så förstår ni hur mitt arbete är..!)

Bilen, cykeln och cyklisten.


















Helge (som håller på Djurgården eftersom namnet innehåller orden djur och gård, och vars favoritartist är Elvis - han har också en vän som är Elvisimitatör) körde oss mot och till Tivedstorpet (som tidigare har hetat Hinrikstorp efter en finsk man som en gång varit bosatt där).

En bilresa och tjugosjutton historier senare hade vi lastat av oss och cyklarna från bilen, hälsat på de nykläckta kycklingarna, plockat ägg i hönshuset och blivit inkvarterade i Ottostugan - vårt hem för natten.

Små små pippifåglar.


















Vårt hem - Ottostugan.














I Tived dricker vi Tiveds öl.


















Vi kommer att minnas Tived - som någonting större, någonting mer än bara en by vi passerat.




torsdag 22 april 2010

Efter snö kommer regn.

21 april

Finns det dåligt väder?
Inte om man sätter på sig regnstället... i tid!
Vi lyckades bli genomsnöblöta på ett par minuter.
Det har vi tagit lärdom av!














Finns det en cykelväg ut ur Eskilstuna?
Eskilstuna är en stad med ett välutvecklat gång- och cykelnät. Både vid sidan av bilväg och genom parker. Det vi saknar är skyltning och vägvisning för cyklisten.
Efter två tappra försök att ta oss ut ur Eskilstuna, var vi tillbaka... i Eskilstuna!
Tredje försöket och två timmar senare var vi på väg mot Kungsör.

I Kungsör fattade vi, efter en kaffe, mycket mat och trevligt bemötande, beslutet att övernatta i just Kungsör. Vi köpte ett hus - för 300kr!

Tack till pizzerian Maistro och campingplatsen i Kungsör!

22 april

Skrev vi att det hade snöat....!
Världen var vit när vi vaknade, vi var utvilade och redo att ta oss till Örebro.



















Vi följde Mälardalsleden till Arboga - snabbt och smärtfritt. En naturupplevelse med tydlig skyltning och fina vägval.

Sveriges finaste smultronställe för cyklister, gående, fikasugna och handikappade fann vi på väg in i Örebro - Hemfjärden!

Vattenpassage vid Hemfjärden.














Passage över en bäck - Hemfjärden.














År 2003 utsågs Örebro till "Årets cykelstad".
Vi kan inte annat än att hålla med.
Underbara cykelstad - Örebro!