måndag 24 maj 2010

Norge

Syklistenes Landsforening arbetar för att främja cykling i Norge - som ett "effektivt, hälsobingande och milövänligt transportmedel." De har även information till semestercyklaren i form av böcker, kartor, tips, planläggning med mera.

Efter flertalet klickningar, hänvisningar och länkar finner vi planläggningskartan "Sykkelruter i Norge" - innehållande hela 75 cykelturer genom hela landet, tips, transport, övernattning, cykellitteratur och aktuella internetsidor. Var fanns den kartan när vi som mest behövde den? Vi läser vidare och känslan blir plötsligt densamma som den dag vi träffades av en hagelskur.
"Husk - en vellykke sykkelferie starter med planlegging på kartet"
"Kom ihåg - en lyckad cykelsemester startar med planläggning på kartan" - en bra karta...

Vi har många gånger startat med att cykla och ta planläggningen på vägen.
Vi har många gånger haft en mindre bra karta.
Vi har många gånger "varit ute och cyklat".
Vi har många gånger varit förvirrade. Vi har många gånger rullat in i problem, upplevelser och äventyr!
Planering med plats för oplanerad frihet?!

Statens Vegvesen
Statens vegvesen har kommit ut med ett läsvärt dokument om deras nationella cykelstrategi (2010-2019). Med huvudmål att det ska vara attraktivt att cykla för alla.
Därpå följer tre delmål.
Cykeltrafiken ska utgöra minst 8% av alla resor i Norge.
I byar och tätstäder ska cykeltrafiken fördubblas.
80% av barn och ungdomar ska gå eller cykla till och från skolan.

Cykelkartor
Efter många turer in och ut ur Oslos turistinformationer, turistbutiker och stängda dörrar hos cyklistföreningen fick vi tag på två cykelkarta över Oslo, med omnejd.
Vi valde att köpa kartor i skalan 1:335 000, för att finna vägen från Oslo till Trondheim. Det innebar att vi var tvugna att köpa två kartor.
Om våra fickor var fulla av guld och vi hade mer plats i karthållarna skulle vi säkerligen ha valt de mer detaljerade kartorna. Det är roligare att cykla och orientera sig på en bra karta! Nackdelen är att kartorna kostar en del pengar, och för att få med hela sträckan, Oslo-Trondheim, skulle vi ha behövt ca 18 kartor...
I ett samarbete mellan en turistkarta, med matbutiker, sevärdigheter och övernattningsmöjligheter, och de andra två kartorna fick vi dock en god överblick inför och under våra dagar i Norge.
Det vill säga vi har cyklat på "vanliga" kartor! Cykelkartan med markerade cykelleder med mera fann vi först då vi kommit hem...

Skyltning

Skyltningen utmed Norges vägar är, i mångt och mycket, mindre bra. Vi har mött ett par cykelskyltade leder. Den ena tog oss ut i vildmarken, bland rötter, stenar, småstigar och smala passager - vi önskade att vi var en fulldämpad mountainbike utan packning... Den andra, hör och häpna, visade oss vägen mellan Orkanger och Tronheim - och den gjorde det bra! Via fina vägar, cykelvägar, vissa mindre och vissa mer trafikerade bilvägar. Och detta längst med en kustlinje som, med sin utsikt, fick håret att resa sig på armarna trots strålande sol och temperaturer runt 20 sommargrader. Utöver dessa två tillfällen har vi ej cyklat in i eller funnit någon/några skyltade cykelleder under våra dagar genom Norge.

Trygghet
Norge är det land där vi har spenderat flest kilometer på bilvägar. Dessa vägar har haft olika karraktärer. Grusvägarna som likt en bergochdalbana slingrar sig fram bland de högre höjderna har varit en trygg plats att rulla fram. Mindre vägar i dalgångar, via floder och fjordar och med minimal biltrafik har snarare känts som vår väg - vår cykelväg - än en väg vi delar med bilarna. Då vi varit ute på de större vägarna, med mer trafik, har bilisterna visat hänsyn. Trots detta har trygghetskänslan minskat och under vissa etapper, på motorväg, har vi känts oss riktigt små och otrygga. Vi vill skriva att valet är vårt, att vi skulle kunna ha valt att cykla bland höjdmeter och berg istället för att dela motorvägen med lastbilar och husvagnar. Tyvärr hade vi två dagar utan valmöjlighet. De mindre vägarna, som besteg Norges fjäll, var vinteravstängda. Och den vägen som "tog vägen" till Trondheim, var E6:an...

Oftats finns möjligheten att cykla på de mindre vägarna/grusvägar. Dessa vägar står för en större fysisk utmaning men också en större trygghet, känsla och naturupplevelse!! En mycket större naturupplevelse!

Naturupplevelser
Fantastiska Norge!!!!

Och framförallt! Norge har backar och vidunderliga vyer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar